Portfolio Middenbouw (groep 3, 4 en 5)

In de middenbouw is het portfolio een hulpmiddel om de groei van kinderen zichtbaar te maken. Het biedt een overzicht van hun prestaties, zelfbeeld en leerproces en bestaat uit drie onderdelen:

HIER BEN IK TROTS OP
Kinderen kiezen zelf een aantal werkstukken, opdrachten of activiteiten uit waar ze trots op zijn. Dit geeft hun de kans om te reflecteren op hun eigen groei en successen van de afgelopen periode.

ZO ZIE IK MEZELF
Kinderen reflecteren op hun eigen ontwikkeling met behulp van de IK-cirkel, die vijf aspecten omvat: samenwerken, trots op mezelf, zelfstandigheid, orde en overzicht en ik ben een Kanjer!

Aan de hand van de rubrics, ofwel een beoordelingsmatrix, leren de kinderen hun vaardigheden en gedrag te beoordelen. Tijdens gesprekken met de leerkracht(en) en ouder(s) bespreken zij wat goed gaat, wat beter kan, en worden nieuwe doelen gesteld.

Benieuwd naar de IK-Cirkel en rubrics? Bekijk ze hier

DIT LAAT IK ZIEN
Twee keer per jaar nemen we IEP-toetsen af om de voortgang in de leerstof te monitoren en individuele ontwikkeling in kaart te brengen. Daarnaast brengen we onder andere DMT, AVI, het ondersteuningsniveau en andere relevante indicatoren in kaart. Lees hier onze beoordelingscriteria.
Hoe lees je resultaten van IEP?
Voorbeeld Portfolio

 

Bekijk ook: