Taal, lezen, spellen
Wij houden van lezen!
Samen, alleen, als start van de dag, vlak voor het slapen gaan… lezen kan altijd en overal! Lezen is ook begrijpen van tekst. Wat is de bedoeling van de schrijver? Hoe begint het verhaal en wat was het einde?
Wil je lezen stimuleren?
Een paar tips:
-
plan een gezamenlijk moment om te lezen, waarbij je als ouder ook leest.
-
probeer vaste momenten te hebben (voor het slapengaan, na het avondeten, etc.).
-
zet de ondertiteling aan bij het kijken van tv.
-
napraten over wat je hebt gezien of gelezen helpt bij lezen/luisteren met begrip.
-
tot 18 jaar is lidmaatschap van de bibliotheek gratis.
-
De bieb heeft een app waar ook luisterboeken op staan. Soms helpt het om een boek te luisteren en lezen tegelijk.
-
kijk voor leuke boeken op de grote vriendelijke hebban, voor de top 100 kinderboeken van het jaar.
-
ook bij het kijken van Jeugdjournaal (gemaakt voor 10-12 jaar) kan je napraten over nieuwsitems. Denk hierbij aan de open vragen: Waar ging het over? Over wie ging het? Wat was er gebeurd? Hoe kwam dat?
Schrijven en spellen
Wij leren spellingsafspraken geïsoleerd aan per categorie. Vaak merk je dat bij een schrijf opdracht – waarbij alle regels samen komen – toch veel spellingsfouten insluipen. Wij maken afspraken over de eisen aan de schijfopdracht (let op interpunctieafspraken of verplichte woorden gebruiken in de tekst). Bij het nakijken geven we – als het verhaal belangrijker is – wel tips op de spelling.
Leuke tip voor thuis: koop een schriftje waarbij je elkaar briefjes gaat schrijven. Over de dag of een verslag van een training/wedstrijd.
Pak een boek met collages (gele ballon, alfabetboek) en laat zoveel mogelijk namen van voorwerpen opschrijven, controleer samen de woorden. Verdeel hierbij het woord in klankgroepen (niet in lettergrepen!), dan doen wij in de klas ook.