Rekenen
Wij rekenen met de methode Ik Wil Rekenen. De kinderen werken aan rekendoelen en verwerken dit met passende opdrachten bij het doel. Wanneer ze veel hebben gewerkt aan een doel maken ze een bewijswerkje of voeren een rekengesprek met de leerkracht. Wanneer het doel afgekruist wordt is afhankelijk van het bewijswerk, de leerlijn of domein van het rekendoel. Bij en naast de methode werken we met onze Montessorimaterialen, hebben we aandacht voor ‘redactiesommen’, het automatiseren en memoriseren.
In de bovenbouw starten de kinderen met de ‘recepten’ van Foutloos Rekenen (Nederlands Mathematisch Instituut). Met Foutloos Rekenen (FLR) leren de kinderen door te oefenen, ieder ‘recept’ wordt vanaf de basis herhaald. De succesfactoren kan je lezen op de pagina over rekenen. Het doel van FLR is dat de stevige rekenbasis ondersteunt bij de verwerkingssnelheid van rekenopgaves.
Thuis oefenen
Wil je zelf sommenbladen maken, dan kan dit op www.sommenmaker.nl Online oefenen kan ook op deze site. Om richting te geven is minimaal 96 goede sommen in 3 minuten het streven.
Voorbeeld optelsommen tot 100:
“Startgetal” tot 90 en het “erbij-getal” is niet hoger dan 9, voorbeeld 25 + 7.
We rekenen naar tiental toe, eerst 5 erbij, dan nog 2. De strategie is dat je de 7 splitst in 5 en 2.
Voorbeeld aftreksommen tot 20 met tientaloverschrijding:
“Startgetal” niet hoger dan 18 en “eraf-getal” niet hoger dan 9.
Ook hier rekenen we naar het tiental toe. Voorbeeld 15-7: Eerst 5 eraf en dan nog 2.
10-2 is geautomatiseerd, denk aan de vriendjes van 10.
Voorbeeld keersommen, sla bij voorkeur de tafel van 1, 2, 5 en 10 over (tenzij een kind die nog
niet kent). Maak de sommen door elkaar.
Wat kan je thuis nog meer doen?
Wanneer? Tijdens een wandeling, op de fiets of onderweg in de auto of tijdens buiten spelen touwtje springend, stuiteren met een bal, op de trampoline…
• ‘buurgetallen’ van getallen tot 100 opnoemen (wat is het kleine buurgetal van 54? ‘53’ En de grote ‘55’)
• Of getallen splitsen: 7 = 1 en 6, 2 en 5, 3 en 4…
• Of de vriendjes van 10 (‘verliefde harten’) 1 en 9, 2 en 8, 3 en 7, 4 en 6, 5 en 5…
• Optellen in sprongen van 2 of 5 of 10.
• Vlot tafelsommen opzeggen, eventueel kan je dit timen en steeds een beetje sneller.
Uit ervaring weten we dat er altijd een paar sommen lastig automatiseren, vaak uit de tafels van
6,7,8. Een tip is om deze lastige som dan op verrassende plekken in huis op te hangen (denk aan koelkastdeur, op de spiegel in de badkamer, op het scherm van de i-pad).
Challenge! 3 enveloppen:
Maak Flitskaarten Tafels, de ‘weetsommen’ komen in een groene enveloppe, die beantwoord je binnen 2 seconden, die oefen je 1x per week. De sommen die je weet, maar nog niet snel (na 2 seconden), gaan in de oranje enveloppe, dit oefen je om de dag. De ‘zweetsommen’ komen in de rode enveloppe, dit zijn de sommen die je iedere dag oefent. Het doel is dat alle sommen in de groene enveloppe komen. Je kunt ook oefenen op: Tafels oefenen
Leuke spelletjes (let hier ook op het snelle optellen):
Regenwormen
UNO
Yathzee
Sjoelen